Στην τελική ευθεία βρίσκεται η προετοιμασία για να ανοίξει η πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων με τα σχετικά δικαιολογητικά και την πληρωμή παραβόλου για την εξαγορά από ιδιώτες δημοσίων εκτάσεων, με τους νέους ευνοϊκότερους κανόνες και την απλοποιημένη διαδικασία που προβλέπει ο νέος νόμος του υπουργείου Οικονομικών, που ψηφίστηκε τον περασμένο μήνα στη Βουλή.
Οι πληροφορίες αναφέρουν ότι από τα υπουργεία Οικονομικών και Ψηφιακής Διακυβέρνησης η προετοιμασία βρίσκεται σε προχωρημένο στάδιο και προγραμματίζεται η πλατφόρμα υποβολής αιτήσεων για την εξαγορά εκτάσεων του δημοσίου να ανοίξει από τη Γενική Γραμματεία Πληροφοριακών Συστημάτων, εντός του Σεπτεμβρίου.
Από το υπουργείο εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών εκτιμάται ότι θα κατατεθούν τουλάχιστον 50.000 αιτήσεις για εξαγορά εκτάσεων του δημοσίου από ιδιώτες, χωρίς να αποκλείουν πολύ μεγαλύτερο αριθμό αιτήσεων, αφενός μεν διότι δεν είναι καταγεγραμμένη επισήμως η καταπατημένη δημόσια περιουσία αφετέρου δε, με τους νέους όρους που ο νέος νόμος προβλέπει διευρύνεται το φάσμα των ενδιαφερομένων, αφού γίνεται ευνοϊκότερη και ευκολότερη για τα χιλιάδες μπλεγμένα ακίνητα σε Δασικούς Χάρτες και Κτηματολόγιο.
Ευκολότερες και με ευνοϊκότερους όρους οι εξαγορές
Με τον νόμο που ψηφίστηκε τον περασμένο Ιούνιο το οικονομικό επιτελείο προχώρησε σε περαιτέρω διευκολύνσεις για όσους έχουν νόμιμους ή νομιζόμενους τίτλους επί δημοσίων κτημάτων, ενώ εξαιρούνται και δεν έχουν δικαίωμα εξαγοράς όσοι έχουν ανεγείρει αυθαίρετα κτίσματα χωρίς οικοδομική άδεια και τα οποία δεν έχουν νομιμοποιήσει. Απαραίτητη προϋπόθεση για την άσκηση του δικαιώματος είναι η δήλωση του ακινήτου στο έντυπο Ε9 για τα πέντε τουλάχιστον χρόνια που προηγούνται, προκειμένου να είναι σαφές ότι οι αιτούντες θεωρούσαν πως το ακίνητο είναι δικό τους.
Μετά την υποβολή της αίτησης, αρμόδια επιτροπή δίνει το «πράσινο φως» και μέσα σε πέντε ημέρες ο αιτών λαμβάνει το πιστοποιητικό αποδοχής της με το τίμημα και τον διακανονισμό της οφειλής. Το τίμημα εξαγοράς εξοφλείται είτε εφάπαξ είτε τμηματικά σε 60 ισόποσες, άτοκες, μηνιαίες δόσεις με το ποσό της κάθε δόσης να είναι τουλάχιστον 100 ευρώ. Αν υπάρξει εφάπαξ εξόφληση προβλέπεται έκπτωση κατά 10% στο τίμημα εξαγοράς.
Οι αλλαγές για εξαγορά διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου
Το υπουργείο Εθνικής Οικονομίας και Οικονομικών με το νέο νόμο που ψηφίστηκε τον Ιούνιο στη Βουλή προχώρησε σε σημαντικές αλλαγές στον βασικό νόμο 5024/2023 για την αξιοποίηση της ακίνητης περιουσίας του δημοσίου, όσον αφορά στην εξαγορά διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου.
Ειδικότερα οι αλλαγές για τη διαδικασία εξαγοράς διακατεχόμενων ακινήτων του Δημοσίου είναι:
1.Καταργήθηκε η προϋπόθεση ύπαρξης κτίσματος εντός τους προς εξαγορά ακινήτου για την υποβολή της αίτησης. Σημειώνεται ότι ο νόμος του 2023 προέβλεπε ότι πρέπει να υπάρχει κτίσμα, που έχει ανεγερθεί το αργότερο έως την 31η.12.1991 σε περίπτωση 30ετούς κατοχής και το αργότερο έως την 31η.12.1981 σε περίπτωση 40ετούς κατοχής).
2.Απαλείφθηκε η πρόβλεψη του προηγούμενου νόμου εντός του ακινήτου να «βρίσκεται η κύρια κατοικία του, η οποία καλύπτει τις στεγαστικές ανάγκες του ιδίου ή της οικογένειάς του».
3.Επεκτάθηκε το δικαίωμα εξαγοράς και για όσους έχουν μισθώσει το ακίνητο από το δημόσιο ή την ΕΤΑΔ.
4.Διατηρήθηκε το δικαίωμα εξαγοράς για όσους έχουν στη κατοχή τους το ακίνητο επί 40 τουλάχιστον έτη χωρίς τίτλο, εφόσον ο αιτών χρησιμοποιεί το ακίνητο ως την κύρια κατοικία του ή ως βοηθητικό χώρο αυτής ή για να ασκεί τουριστική, βιοτεχνική, βιομηχανική ή εμπορική δραστηριότητα. Και δεν περιλαμβάνονται οι περιπτώσεις, που ο ενδιαφερόμενος έχει στο προς εξαγορά ακίνητο «αγροτική δραστηριότητα με χρήση ή μη κτιριακών εγκαταστάσεων και άλλων συνοδών έργων που συνδέονται λειτουργικά με αυτές».
5.Απαγορέυθηκε η εξαγορά ακινήτου με αυθαίρετο κτίσμα. Τονίζεται πως σε κάθε περίπτωση δεν τροποποιείται καθόλου, άμεσα ή έμμεσα, η νομοθεσία σε σχέση με την τακτοποίηση αυθαιρέτων.
6.Προστέθηκε ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την άσκηση του δικαιώματος είναι η δήλωση του ακινήτου στο έντυπο Ε9 για τα πέντε τουλάχιστον χρόνια που προηγούνται, προκειμένου να είναι σαφές ότι οι αιτούντες θεωρούσαν πως το ακίνητο είναι δικό τους.
7.Προστέθηκε πρόβλεψη, κατά την οποία η κρίση περί της ύπαρξης επιτακτικών λόγων δημοσίου συμφέροντος δύναται να γίνει και κατά την εξέταση του αιτήματος εξαγοράς του ακινήτου.
8.Το τίμημα εξαγοράς σε ειδικές περιπτώσεις αμφισβήτησης της κυριότητας του δημοσίου ακινήτου διαμορφώνεται με έκπτωση:
-50% για αιτούντα που έχει αναγνωρισθεί από πρωτοβάθμιο δικαστήριο ως κύριος του ακινήτου ή που έχει αναγραφεί ως κύριος στις πρώτες κτηματολογικές εγγραφές και έχει ασκηθεί αγωγή από το Δημόσιο ή δεν έχει παρέλθει η προθεσμία άσκησης αγωγής.
-70% αν ο αιτών έχει ασκήσει ένδικο μέσο κατά δικαστικής απόφασης για την αναγνώριση της κυριότητας του ακινήτου έως την 31η.12.2022.
9.Ισχύουν συνδυαστικά το μειωμένο τίμημα κατά 50% της αντικειμενικής αξίας του ακινήτου και οι προβλεπόμενες εκπτώσεις επί του μειωμένου τιμήματος εξαγοράς για ιδιώτες που βρίσκονται σε διαδικασίες αμφισβήτησης της κυριότητας του δημοσίου στο ακίνητο και έχουν πετύχει πρωτόδικές δικαστικές αποφάσεις ή έχουν αμφισβητήσει τις πρώτες κτηματολογικές εγγραφές στο κτηματολόγιο. Καθώς καταργείται η προηγούμενη διάταξη που απέκλεισε τη συνδυαστική εφαρμογή των ευνοϊκών οικονομικών κινήτρων.
10.Καταργήθηκε η υποχρέωση για σειρά δικαιολογητικών του προς εξαγορά ακινήτου, μεταξύ άλλων όπως:
– Αεροφωτογραφίες της έκτασης, εντός της οποίας κείται το προς εξαγορά δημόσιο ακίνητο, του έτους 1982 και 1992 ή προγενέστερες, κατά περιπτώσεις.
– Φύλλο υπολογισμού αντικειμενικής αξίας οικοπέδου
– Βεβαίωση όρων δόμησης της αρμόδιας υπηρεσίας δόμησης.
-Οικοδομική άδεια, εφόσον υπάρχει.
-Τίτλοι από τους οποίους προκύπτει η κατοχή και συνοδευτικό σημείωμα, στο οποίο αποτυπώνεται η κατοχή από τον αιτούντα και τους δικαιοπαρόχους του, σύμφωνα με τους τίτλους αυτούς.
-Υπεύθυνη δήλωση του άρθρου 8 του ν. 1599/1986 για την έκταση των προς εξαγορά δημοσίων ακινήτων, στις περιπτώσεις επί δημοσίων ακινήτων, τα οποία βρίσκονται εκτός σχεδίου πόλεως ή οικισμού, ενιαίας έκτασης δέκα (10) στρεμμάτων κατ’ ανώτατο όριο κ.α.
-Απόσπασμα κτηματολογικού διαγράμματος και κτηματολογικό φύλλο του Κωδικού Αριθμού Εθνικού Κτηματολογίου (Κ.Α.Ε.Κ.) του δημοσίου ακινήτου, στο οποίο αφορά η αίτηση εξαγοράς, εφόσον στην περιοχή όπου αυτό κείται λειτουργεί κτηματολογικό γραφείο.
11.Προβλέφθηκε δεκαήμερη προθεσμία για την ενημέρωση του αιτούντος σε περίπτωση που λείπουν δικαιολογητικά. Η απαίτηση για προσκομιδή αεροφωτογραφιών, καταργείται, καθώς δεν εξετάζεται πλέον η ύπαρξη ή μη ακινήτου.
12.Επεκτάθηκε η δυνατότητα του Δημοσίου να αποφασίσει εξαίρεση από το δικαίωμα εξαγοράς για λόγους δημοσίου συμφέροντος. Εντός εξαμήνου τα αρμόδια Υπουργεία θα προσδιορίσουν αιτιολογημένα τις περιοχές ή τα ακίνητα που πρέπει να εξαιρεθούν της διαδικασίας εξαγοράς.
13. Συντμήθηκε η προθεσμία υποβολής της συναίνεσης της Εταιρείας Ακινήτων του Δημοσίου σε 2 μήνες από 3 μήνες, που προβλεπόταν αρχικά.
14.Ορίστηκε προθεσμία τριάντα ημερών και όχι απεριόριστα εντός της οποίας η Επιτροπή Εξαγοράς θα μπορεί να ζητεί πρόσθετα στοιχεία από τον αιτούντα και από κάθε υπηρεσία του δημόσιου τομέα για το προς εξαγορά ακίνητο
15. Ορίστηκε το έτος 1965 (αντί του 1950 που ισχύει σήμερα) ως κρίσιμη ημερομηνία κατοχής δημόσιου ακινήτου, ως αποτέλεσμα μαζικής εγκατάστασης πληθυσμιακών ομάδων, για την υποβολή αιτήματος εξαγοράς του με ευνοϊκότερους όρους.
Πηγή: ecopress